Wiele wrażeń, atrakcji, pracy i nowinek czekało na nas- uczestniczki wizyty studyjnej w Lipsku- zorganizowanej przez Wrocławskie Stowarzyszenie Wychowawców z Wrocławia. Program trzydniowej wizyty był szczelnie wypełniony. Prócz poznawania miasta i jego atrakcji, zwiedzania muzeów warsztaty obejmowały odwiedziny w przykładowych szkołach demokratycznych. Z pewnością wszystkich zaskoczyły zasady obowiązujące w Waldkindergarten „Wurzeln und Flugel”: cały czas dzieci spędzają na świeżym powietrzu, w bardzo bliskim kontakcie z naturą. Bawią się, leżakują, jedzą posiłki i uczą przebywając cały czas na łonie przyrody. Nawet niepogoda nie stanowi przeszkody dla pobytu na dworze. Jedynym wyjątkiem jest burza czy ujemna temperatura- wtedy przedszkolaki część czasu spędzają w mieszkaniu, ale większą część dnia spędzają także na dworze. Miałyśmy okazję podziwiać warzywniki, miejsca relaksacji, majsterkowania, piaskownicę, zielnik, ul, leśną szatnię. Wszystko zagospodarowują dzieci, a dorośli tylko je wspierają i służą pomocą. ( już widzę minę Sanepid-u na widok ekologicznej piaskownicy czy miejsca jedzenia posiłków…)

            Zwiedzanie Die Freie Schule Leipzig rozpoczęło się od prezentacji m.in. założeń, celów i sposobów pracy. Dla osób znających polski system edukacji szkoła wydaje się dziwna, ponieważ nie ma klasycznego podziału na lekcje. Uczniowie korzystają z różnych rodzajów zajęć proponowanych przez nauczycieli, uczestniczą w tym, na co mają ochotę. To uczniowie proponują czego i w jaki sposób chcą się uczyć, a czego nie. Z pozoru chaotyczny dla nas system opiera się na zaufaniu, właściwej komunikacji, wolności, demokracji, równowadze i braku wykluczeń. Jest to bez wątpienia szkoła innowacyjna i wymagająca głębokiego zaangażowania zarówno ze strony nauczycieli, jak i uczniów i ich rodziców.

            Kolejną placówką była Freie Waldorfschule. Prócz zwiedzania i spotkania z nauczycielami obejrzałyśmy przedstawienie poświęcone przesileniu letniemu ( walka czterech żywiołów, elementy mitologiczne- wszystko w powiązaniu z przyrodą). Wspaniałym doświadczeniem było uczestnictwo w pikniku, w którego organizację czynnie włączyli się rodzice organizując dla dzieci mnóstwo atrakcji. Można było zauważyć, jak dużą wagę przykłada się do budowania wzajemnych relacji, więzi, emocji. Rozmowa z wychowawcą drugiej klasy przybliżyła ideę szkoły waldorfowskiej, w której nauczyciel jest otwarty na propozycje uczniów: to oni mówią, czego i w jaki sposób chcą się uczyć.

            Z pewnością odwiedziny w tych trzech placówkach stały się zalążkiem do wielu dyskusji, ponieważ inne spojrzenie na sposób nauczania jest elementem motywującym do zmian i doskonalenia własnej pracy. Z pewnością wiele z podpatrzonych działań przeniesiemy na własny grunt, ponieważ służą wszechstronnemu rozwojowi dziecka i uczą prawdziwego kontaktu z rzeczywistością.

 

Joanna Dyś / Bardo Śl.

 

Dziękujemy: Waldkindergarten Leipzig - Wurzeln und Flügel e.V. / Freie Waldorfschule Leipzig e.V. /

Freie Schule Leipzig e.V. / Schulmuseum Leipzig - Werkstatt für Schulgeschichte


   

 Freie Schule Leipzig                                            Przedszkole leśne                                                      Freie Schule Leipzig

 

  

Przedszkole leśne                                                                               Festyn w lipskiej szkole waldorfowskiej w którym braliśmy udział