PEDAGOGIKA PRZEŻYCIA - ERLEBNISPÄDAGOGIK
Warsztaty pracy grupowej wg. pedagogiki przeżyć/Erlebnispädagogik
Sobótka, 16-17 marzec 2019
W programie: poznanie pedagogiki przeżyć/Erlebnispädagogik i wskazówki do własnego projektowania zabaw; doświadczenie różnych aktywnych form pracy grupowej; prezentacja aktywnych form pracy z grupą w pedagogice niemieckiej; dobra zabawa gwarantowana: niezbędna teoria i aktywne uczestnictwo.
Miejsce: Sobótka k. Wrocławia, Dom Turysty "Pod Wieżycą", ul. Armii Krajowej 13, 55-050 Sobótka (http://www.podwiezyca.com.pl)
Uczestnicy: nauczyciele szkolni i przedszkolni, wychowawcy, wolontariusze, pracownicy domów kultury i świetlic środowiskowych, harcerze, studenci pedagogiki i inne osoby pracujące formalnie lub nieformalnie z grupami dzieci, młodzieży oraz dorosłych.
Termin: 16 - 17.03. 2019 (sobotę od godz. 9.00, do niedzieli - godziny ok. 14.00).
Koszt: w zależności od terminu zgłoszenia: 330 zł przy zgłoszeniu do 2.02.2019 lub 370 zł przy zgłoszeniu w terminie po 2.02.2019. W tej kwocie: zakwaterowanie (pokoje kilkuosobowe), wyżywienie, rekwizyty, materiały z warsztatów z praktycznym podręcznikiem, certyfikat uczestnictwa.
Warunki uczestnictwa, karta zgłoszeniowa, informacje - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.
Uznawany za prekursora pedagogiki przeżycia Kurt Hahn urodził się w roku 1886 w Berlinie, zmarł w roku 1974 w Salem w Badenii. Od 1914 roku do 1919 roku pracował w niemieckim MSZ. W 1920 założył z Maxem von Badenem szkołę z internatem w Salem w Badenii. W marcu 1933 roku został aresztowany przez nazistów, lecz po kilku dniach zwolniony po interwencji angielskiego rządu i rodziny von Baden wyemigrował do Szkocji. Tam w Gordonstoun założył "British Salem School".
U podłoża koncepcji Hahna jest zaobserwowana w młodym pokoleniu lat 20 dzudziestego wieku czterech cech („braków"):
- brak współodczuwania, zainteresowania sobą nawzajem,
- brak poczucia służby, przydatności dla innych,
- brak inicjatywy i spontaniczności,
- brak wzajemnej troskliwości.
Po II wojnie światowej Kurt Hahn pomagał w założeniu fundacji Louisenlund. W latach 50. i 60. wystąpił z projektem utworzenia sieci międzynarodowych szkół ("United World Colleges"). Wraz z księciem Filipem ustanowił nagrodę "Duke of Edinburgh's Award". W roku 1958 opublikował swoje najważniejsze dzieło „Erziehung und Verantwortung" (Wychowanie i odpowiedzialność).
Pedagogika Hahna łączy kreatywność z edukacją szkolną gdzie szkoła miała wykorzystywać zainteresowania i hobby uczniów. Szkoła powinna wykraczać poza program formalny i pamięciowej pojęć, definicji lecz oferować uczniom możliwości zdobywania użytecznych wiadomości i praktycznych umiejętności. Zadaniem wychowawcy jest pomoc wychowankowi w samodzielnym odkryciu i pielęgnacji swojego talentu. Duży nacisk kładziono więc na zajęcia aktywizujące (obozy, wycieczki itp.). Wychowanie dla Hahna to przede wszystkim towarzyszenie dziecku i wszechstronne wspieranie jego rozwoju.
Tutaj, tutaj oraz tutaj materiały merytoryczne. Tutaj oraz tutaj relacje z warsztatów organizowanych/prowadzonych przez Wrocławskie Stowarzyszenie Wychowawców.
Jeśli jesteś zainteresowany tematem - pisz: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.